DSC09447

Międzynarodowy Dzień Puzzli obchodzimy 29 stycznia. Wspólne układanie puzzli to wspaniała zabawa, która posiada walory edukacyjne. Pierwsze puzzle powstały ponad 200 lat temu. Zabawę stworzył John Spilsbury, który zauważył problemy dzieci w nauce geografii. Układanie map pociętych wzdłuż granic to pierwsze zabawy z puzzlami. Czego uczy układnie puzzli? Choćby wytrwałości w dążeniu do celu i koncentracji na zadaniu, bo jeśli się chce zobaczyć, co wyjdzie po złożeniu wszystkich kawałków (a kto by nie chciał?), nie ma rady: trzeba się do tego przyłożyć. Układanie puzzli od małego sprawia, że dziecko rozwija tak zwaną zdolność analizy i syntezy wzrokowej, czyli rozkładania całości na poszczególne elementy i ponownego składania ich w całość. Ponadto stymuluje rozwój mózgu, ćwiczy spostrzegawczość, koncentrację i cierpliwość. Buduje wiarę we własne możliwości, trenuje pamięć i rozwija się manualnie. Daje dziecku poczucie, że coś tworzy, ponieważ z rozsypanych elementów, które osobno nic nie przedstawiają, powstaje nagle spójny obraz. Nasze przedszkolaki chętnie sięgają po różnego typu układanki, dlatego też idea tego dnia bardzo im się spodobała i wiele czasu w tym dniu przeznaczyły na układanie różnych obrazów, zarówno z gotowych oryginalnych elementów jak i z kawałków pociętych obrazków.